Την ανάγκη ευθυγράμμισης των κανόνων για την προστασία καταναλωτών και προσωπικών δεδομένων στην Ευρωπαϊκή Ένωση, επισημαίνει ο Ευρωπαίος Επόπτης Προστασίας Δεδομένων (ΕΕΠΔ), Giovanni Buttarelli.
Όπως τονίζει το Επόπτης, η ΕΕ χρειάζεται μια πιο ευρεία προσέγγιση για την αντιμετώπιση των κινδύνουν που διατρέχουν τα άτομα στις ψηφιακές αγορές, με στενότερη συνεργασία μεταξύ των αρχών, προκειμένου να αποφευχθεί η νομική αβεβαιότητα κατά την παρουσίαση της Γνώμης σχετικά με τη δέμση μέτρων με τίτλο “A New Deal for Consumers“.
Η δέσμη αποτελείται από την πρόταση οδηγίας για την καλύτερη επιβολή και τον εκσυγχρονισμό των κανόνων της ΕΕ για την προστασία των καταναλωτών, καθώς και την πρόταση οδηγίας σχετικά με τις αντιπροσωπευτικές αγωγές για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών.
Δίκαιο προστασίας καταναλωτή και GDPR
Η νομοθεσία για την προστασία των καταναλωτών και των προσωπικών δεδομένων έχουν κοινό στόχο την αποκατάσταση των ανισορροπιών μεταξύ των ατόμων και των ισχυρών εταιρειών.
Επομένως, είναι ουσιώδες τα δύο νομοθετικά αυτά μέσα να ευθυγραμμιστούν πλήρως και να αλληλοενισχυθούν.
Όπως τονίζει ο Επόπτης, η έννοια των συμβάσεων για την προμήθεια ψηφιακού περιεχομένου ή υπηρεσιών που πληρώνουν οι καταναλωτές με τα προσωπικά τους δεδομένα είναι προβληματική.
Συγκεκριμένα, δεν σέβεται την ανάγκη προστασίας των προσωπικών δεδομένων που περιλαμβάνεται στον Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και κινδυνεύει να ερμηνεύεται κατά τρόπο ασυμβίβαστο με ορισμένες διατάξεις του GDPR, όπως αυτές που αφορούν την έγκυρη συγκατάθεση για την επεξεργασία δεδομένων και την αναγκαιότητα επεξεργασίας δεδομένων στο πλαίσιο εκτέλεσης μιας σύμβασης.
Επιπλέον, ο ΕΕΠΔ συνιστά να προσαρμοσθεί η πρόταση για την προστασία των συλλογικών συμφερόντων των καταναλωτών, ώστε να συμπληρώνει τις διατάξεις του GDPR για την εκπροσώπηση των υποκειμένων των δεδομένων κατά την άσκηση των δικαιωμάτων τους.
Αυτό απαιτεί πιο συστηματική συνεργασία μεταξύ των αρχών προστασίας των καταναλωτών και προστασίας δεδομένων, η οποία θα μπορούσε να γίνει, για παράδειγμα, στο ήδη υπάρχον εθελοντικό δίκτυο φορέων επιβολής του νόμου από τους τομείς του ανταγωνισμό, της προστασίας καταναλωτών και της προστασίας δεδομένων – το Digital Clearinghouse.
«Η αύξηση της πολυπλοκότητας των ψηφιακών αγορών έχει μειώσει την ικανότητα των ατόμων, τόσο ως καταναλωτών όσο και ως υποκείμενων δεδομένων, να ελέγχουν την ψηφιακή τους ζωή, συμπεριλαμβανομένου του τι συμβαίνει με τα δεδομένα τους.
Ωστόσο, η λύση δεν είναι να προσποιηθούμε ότι τα προσωπικά δεδομένα είναι απλώς περιουσιακό στοιχείο.
Οι εγγυήσεις βάσει του Χάρτη των Θεμελιωδών Δικαιωμάτων και του GDPR πρέπει να τηρηθούν», αναφέρει ο Επόπτης Προστασίας Δεδομένων.
Πηγή : lawspot